kinderkunstmuseum
Oprichting van een internationaal kinderkunstmuseum
Deze activiteit van Stichting Kinderkunst is uniek in Nederland. Een museum, dat als hoofddoel heeft om creatief werk van kinderen uit Nederland en andere landen ten toon te stellen, bestaat niet in Nederland. Door het verzamelen en exposeren van kunst van kinderen hoopt de stichting de creativiteitsontwikkeling en de kunsteducatie van kinderen te stimuleren. Dat is hard nodig. Op jonge leeftijd deelnemen aan kunst en cultuur is essentieel voor de ontwikkeling van het kind.
Het biedt blijvende kansen op het ontdekken en ontwikkelen van hun talenten.

Het museum wil kinderen met elkaar verbinden. Niet alleen in de buurt maar ook in de stad en over de landsgrenzen heen.
Die verbinding kweekt wederzijds begrip tussen kinderen. Daarmee leren zij goed samenwerken en passende antwoorden vinden op de vragen die de maatschappij nu en in de toekomst aan hen stelt. Creatieve mensen maken niet zo gauw problemen, ze lossen ze liever op.

De stichting wil graag dat er op een aansprekende plek in Amsterdam een museum komt, een museum met een moderne uitstraling waar kinderen en volwassenen zich thuis voelen.
Daarnaast wil het museum buiten haar eigen plek op afwisselende locaties exposities en activiteiten organiseren afhankelijk van thema en doel. De stichting denkt bijvoorbeeld aan scholen, een cultureel centrum, een bedrijfspand dat iets te vieren heeft, een ander museum.

Kerntaken van het museum
Om haar doel te bereiken heeft het museum als kerntaken:
  • het verzamelen en tentoonstellen van kinderkunst zoals tekeningen, schilderen, foto’s en plastieken, nationaal en internationaal.
  • een podium organiseren voor diverse uitingen van kinderkunst als zang, dans, toneel en voordracht.
  • het bundelen en verspreiden van expertise, kennis en vaardigheden op het gebied van kinderkunst maken en bespreken,
  • het stimuleren en ondersteunen van allerhande activiteiten op het gebied van kunsteducatie.
Onder kinderkunst verstaat de stichting allerlei creatieve uitingen van kinderen tussen 3 en 16 jaar op het gebied van tekenen, schilderen, zang, dans, schrijven, fotograferen enz. De producten kunnen tot stand komen op school, tijdens een les, bij de naschoolse opvang, in een workshop of gewoon thuis spontaan zonder aanleiding.